30.9.10
tydligen så försvinner 50 öringen imorgon. ja, det är mycket man missar när man inte bor i sverige. dock så tycker jag att england borde lära sig av sverige och göra sig av med några av mynten.. här har de 8 olika mynt (de två minsta är helt onödiga) och överväger att skaffa ett nionde (£3).
och idag är det ju torsdag vilket innebär barnvaktande ikväll. jag tycker dock inte att torsdagarna är lika hemska längre eftersom att de inte riktigt är som de var förut. nu är det bara jag och tara medan bella och kimi är med min värdmamma. och jag behöver inte heller lägga dem eftersom hon gör det när de kommer tillbaka. och jag gillar faktiskt egentiden jag har med tara, för hon är den som är ja.. svårast av dem så det känns bra att umgås med bara henne ibland.
och imorgon kommer mamma och linus hit. helt galet ju! det är 9 veckor sen jag såg dem senast och det ska bli så väldigt kul (och konstigt) att träffa dem igen.
men nu väntar lite jobb. har spenderat fm i sängen så nu måste jag skynda mig med tvätten, strykningen och sen ska jag byta allas sängkläder.
och idag är det ju torsdag vilket innebär barnvaktande ikväll. jag tycker dock inte att torsdagarna är lika hemska längre eftersom att de inte riktigt är som de var förut. nu är det bara jag och tara medan bella och kimi är med min värdmamma. och jag behöver inte heller lägga dem eftersom hon gör det när de kommer tillbaka. och jag gillar faktiskt egentiden jag har med tara, för hon är den som är ja.. svårast av dem så det känns bra att umgås med bara henne ibland.
och imorgon kommer mamma och linus hit. helt galet ju! det är 9 veckor sen jag såg dem senast och det ska bli så väldigt kul (och konstigt) att träffa dem igen.
men nu väntar lite jobb. har spenderat fm i sängen så nu måste jag skynda mig med tvätten, strykningen och sen ska jag byta allas sängkläder.
28.9.10
27.9.10
dagens idolkval var nog det värsta jag någonsin sett (hört) i idols historia. där ett tag var jag till och med tvungen att se på det utan ljud.. så uselt var det. och det var kanske den första gången som jag förstod var juryn menade när de pratade om pitch.
måste någon verkligen gå vidare? det är ju slöseri med platser..
måste någon verkligen gå vidare? det är ju slöseri med platser..
idag har jag druckit nästan 2 liter vatten (och ni som känner mig vet ju hur mycket det verkligen är. jag dricker ju aldrig). att dricka vatten har nämligen blivit min nya grej - och det funkar faktiskt rätt bra nu när jag försöker fixa mitt sockerberoende. flaskvatten pratar jag dock om, och inte det där vidriga kranvattnet (aka. klor med spår av vatten).
jag misstänker att jag är en usel au pair
idag har de bl.a lyckats förstöra garaget (tillsammans med grannpojkarna) och kimi har ramlat ned från ett träd. good job.
26.9.10
jag skriver brev till jennica, har ont i magen - men det förtjänar jag efter den där äckligt goda varma chokladen på starbucks, och har en mindre identitetskris. eller inte en så liten heller. men jag är ändå rätt.. glad idag. ja, det har varit en bra dag idag. trots ösregnet som förstörde picnicen och att min lön nästan redan är slut.
svenska carro och elin.
25.9.10
imorgon blir det london och au pair träff med närmare 300 au pairer. exciting!
något som dock är lite mindre exciting är att ta sig till picadilly på egen hand. och speciellt imorgon eftersom att det verkar som att jag måste ta buss pga avstängda tunnelbanelinjer.
och just nu har jag med stor sannolikhet feber så jag hoppas att det känns bättre imorgon. men i vilket fall som helst så ska jag åka. sen så hoppas jag även på hyffsat väder, men vi vet nog alla att det kommer regna imorgon. för det regnar ju alltid här.
något som dock är lite mindre exciting är att ta sig till picadilly på egen hand. och speciellt imorgon eftersom att det verkar som att jag måste ta buss pga avstängda tunnelbanelinjer.
och just nu har jag med stor sannolikhet feber så jag hoppas att det känns bättre imorgon. men i vilket fall som helst så ska jag åka. sen så hoppas jag även på hyffsat väder, men vi vet nog alla att det kommer regna imorgon. för det regnar ju alltid här.
idag har verkligen allt gått fel.
det började med att jag skulle försöka hitta till ett köpcentrum i springfield (norra chelmsford typ), vilket gick helt åt skogen. jag promenerade i 2h (jag hittade bl.a. både det skabbigaste området och det absolut finaste. plus ett fängelse) och sen var jag nästan framme.. men då bestämde jag mig för att vända och gå tillbaka. dels för att jag kom till en återvändsgränd där mitt enda val var att gå ut på motorvägen (vilket var uteslutet) eller tillbaka, men också för att jag hade promenerat så långt att jag faktiskt lämnat chelmsford. efter den promenaden var jag så väldigt trött och hungrig så jag ville ta en buss in till stan men det var inte det lättaste. det är lördag idag och därför gick det typ 1 buss om dagen in till stan från stället där jag var. så det var bara att börja gå igen. och tror ni inte att det då började ösregna! (och kallt blev det också.) men efter många om och men så var jag i alla fall tillbaks inne i stan. där handlade jag lite mat och tänkte sen ta bussen tillbaks hem, och då råkade jag ut för världens grinigaste busschaufför. han skällde ut mig och blev onödigt arg bara för att jag inte förstod vad han sa åt mig. men det är ju inte så lätt när han sluddrar på engelska och jag inte ens är härifrån. men nu är jag i alla fall hemma igen och jag ska ligga i sängen och se på film resten av dagen.
och jag tror att jag håller på att bli sjuk.. känner mig i alla fall inte särskilt kry.

(klicka för att förstora) det röda är så långt jag gått idag. det ser inte ut att vara sådär väldigt långt men för att ha något att jämföra med så är det blåa den sträcka jag går hemifrån in till stan som brukar ta ca 30 min. så då kan ni ju räkna ut hur lång den röda sträckan verkligen var..
det började med att jag skulle försöka hitta till ett köpcentrum i springfield (norra chelmsford typ), vilket gick helt åt skogen. jag promenerade i 2h (jag hittade bl.a. både det skabbigaste området och det absolut finaste. plus ett fängelse) och sen var jag nästan framme.. men då bestämde jag mig för att vända och gå tillbaka. dels för att jag kom till en återvändsgränd där mitt enda val var att gå ut på motorvägen (vilket var uteslutet) eller tillbaka, men också för att jag hade promenerat så långt att jag faktiskt lämnat chelmsford. efter den promenaden var jag så väldigt trött och hungrig så jag ville ta en buss in till stan men det var inte det lättaste. det är lördag idag och därför gick det typ 1 buss om dagen in till stan från stället där jag var. så det var bara att börja gå igen. och tror ni inte att det då började ösregna! (och kallt blev det också.) men efter många om och men så var jag i alla fall tillbaks inne i stan. där handlade jag lite mat och tänkte sen ta bussen tillbaks hem, och då råkade jag ut för världens grinigaste busschaufför. han skällde ut mig och blev onödigt arg bara för att jag inte förstod vad han sa åt mig. men det är ju inte så lätt när han sluddrar på engelska och jag inte ens är härifrån. men nu är jag i alla fall hemma igen och jag ska ligga i sängen och se på film resten av dagen.
och jag tror att jag håller på att bli sjuk.. känner mig i alla fall inte särskilt kry.

(klicka för att förstora) det röda är så långt jag gått idag. det ser inte ut att vara sådär väldigt långt men för att ha något att jämföra med så är det blåa den sträcka jag går hemifrån in till stan som brukar ta ca 30 min. så då kan ni ju räkna ut hur lång den röda sträckan verkligen var..
24.9.10
kaos dag idag med en hel del tårar (dock inte för min del just den här gången, så no worries). nu får vi helt enkelt vänta och se vad som händer och om de kan lösa det här.
och ni borde lyssna på den här super fina låten: spotify:track:0fiPpwBPIaxxydn4KzX9Tc
bäst i årets idol: agnes, andreas, olle, simon, geir och sassa. också hoppas vi ju att madelene går vidare, bara för att man blir så glad av att se henne.
och ni borde lyssna på den här super fina låten: spotify:track:0fiPpwBPIaxxydn4KzX9Tc
bäst i årets idol: agnes, andreas, olle, simon, geir och sassa. också hoppas vi ju att madelene går vidare, bara för att man blir så glad av att se henne.
23.9.10
nowadays så barnvaktar jag bara ett barn på torsdagskvällar. bella och kimi är nämligen med i någon teater tillsammans med hostmum. så ikväll har jag och tara sett på film (confessions of a teenage drama queen, eller något sånt) och efter det så såg vi på supersize kids (ett program som var precis vad det låter som). och om det inte skulle låta så fruktansvärt hemskt så skulle jag säga att vi (läs: mest tara) skrattade/blev väldigt upprörd över deras utseenden, men eftersom att det är just hemskt så kan ni ignorera den här meningen. och när de kom hem, kring 10, så hade de med sig kakor! fullt godkänd kväll alltså.
övriga dagen har dock mest bestått av tjaffs, bråk och dylikt. men imorgon är det fredag!
övriga dagen har dock mest bestått av tjaffs, bråk och dylikt. men imorgon är det fredag!
imse vimse spindel
glöm allt jag tidigare har sagt om stora spindlar.. NU har jag sett den största spindeln, ever. jag hittade den i mitt badrum när jag borstade tänderna och utan den minsta överdrift så var spindels "kropp" 4 cm bred och minst lika lång. och det är utan benen inräknade. ni vill inte ens veta hur stor den var all together. usch usch usch!!!
så jag gick (läs: sprang upp till övervåningen) och hämtade min värdmamma som fick hjälpa mig att kasta ut den. hon har nämligen blivit hypnotiserad för sin spindelfobi och är nu därför den modigare av oss två. men först så fick alfie leka lite med den, vi tänkte nämligen att han skulle kunna äta upp den så vi slapp vara ens i närheten av den.. men han ville bara leka. men ja, nu är den i alla fall ute ur huset. det är dock inte en särskilt stor tröst, för finns det en så finns det ju flera.
här har ni ytterligare ett av veckans fynd. den här är dock liten och mesig jämfört med dagens spindel, trots att man kan se dess äckliga gula ögon.
22.9.10
det är länge sen jag har skrivit något om själva au pairandet eller vad jag gör på dagarna.. men jag tycks helt enkelt inte hitta någon motivation till det. men här kommer en liten sammanfattning.
i måndags vet jag inte riktigt vad vi gjorde, men igår så tog vi en 1 timmes promenad hem från skolan också köpte vi glass. sen fortsatte dagen med de vanliga rutinerna. och idag har det varit en typisk onsdag, vilket oftast ser ut såhär:
6.30 - vakna
7.00 - väcka tjejerna och få dem att klä på sig sina skoluniformer.
7.15 - fixa deras hår.
7.25 - mata katterna och fixa frukost till barnen. och under tiden de äter så gör jag i ordning deras lunchboxar och vattenflaskor.
7.55 - promenera till busstoppet.
8.20 - promenera från cathedralen (där vi kliver av bussen) till deras skola.
8.45 - skolklockan ringer. och efter det måste jag lämna brev, gå till skolkontoret eller göra diverse andra ärenden. efter det så promenerar jag hem.
mellan 9.20 och 10.00 - hemma igen. och då städar jag undan i köket och sen äter jag frukost. efter det tar jag tag i de sysslor jag har att göra eller så sover jag/ser på tv/sitter vid datorn. ordningen på dessa saker varierar och likaså gör sysslorna. men varje dag måste jag bädda alla sängar och städa upp i rummen plus tvätta i alla fall en tvättmaskin också en del strykning.
14.30 - promenerar iväg för att hämta barnen.
15.20 - skolklockan ringer och vi går till busstoppet för att åka hem.
16.00 - hemma. tömmer/diskar lunchlådor, packar upp deras skolväskor, etc, och börjar sen med middag.
16.40 - middag + mata katterna.
efter det så varierar det mycket beroende på vad det är för dag. men ofta städning, sopsortering, tv-tittande, läxläsning eller så ska flickorna badas. också slutar jag mellan 18.50 och 19.15, det beror lite på när min värdmamma kommer hem. förutom torsdagar (och ibland en dag till) då jag jobbar till ca halv 11.

i måndags vet jag inte riktigt vad vi gjorde, men igår så tog vi en 1 timmes promenad hem från skolan också köpte vi glass. sen fortsatte dagen med de vanliga rutinerna. och idag har det varit en typisk onsdag, vilket oftast ser ut såhär:
6.30 - vakna
7.00 - väcka tjejerna och få dem att klä på sig sina skoluniformer.
7.15 - fixa deras hår.
7.25 - mata katterna och fixa frukost till barnen. och under tiden de äter så gör jag i ordning deras lunchboxar och vattenflaskor.
7.55 - promenera till busstoppet.
8.20 - promenera från cathedralen (där vi kliver av bussen) till deras skola.
8.45 - skolklockan ringer. och efter det måste jag lämna brev, gå till skolkontoret eller göra diverse andra ärenden. efter det så promenerar jag hem.
mellan 9.20 och 10.00 - hemma igen. och då städar jag undan i köket och sen äter jag frukost. efter det tar jag tag i de sysslor jag har att göra eller så sover jag/ser på tv/sitter vid datorn. ordningen på dessa saker varierar och likaså gör sysslorna. men varje dag måste jag bädda alla sängar och städa upp i rummen plus tvätta i alla fall en tvättmaskin också en del strykning.
14.30 - promenerar iväg för att hämta barnen.
15.20 - skolklockan ringer och vi går till busstoppet för att åka hem.
16.00 - hemma. tömmer/diskar lunchlådor, packar upp deras skolväskor, etc, och börjar sen med middag.
16.40 - middag + mata katterna.
efter det så varierar det mycket beroende på vad det är för dag. men ofta städning, sopsortering, tv-tittande, läxläsning eller så ska flickorna badas. också slutar jag mellan 18.50 och 19.15, det beror lite på när min värdmamma kommer hem. förutom torsdagar (och ibland en dag till) då jag jobbar till ca halv 11.
21.9.10
20.9.10
19.9.10
SD in i riksdagen
och det känns fruktansvärt, millt sagt.
det var väl inte särskilt otippat, men likväl fruktansvärt.
just nu mår jag illa och skäms över att vara svensk. vi borde veta bättre.. vi borde vara bättre än det här. usch.
det var väl inte särskilt otippat, men likväl fruktansvärt.
just nu mår jag illa och skäms över att vara svensk. vi borde veta bättre.. vi borde vara bättre än det här. usch.
18.9.10

jag har en så väldigt dålig dag idag. i ett försök att göra den lite bättre så ser jag på film och käkar pizza från pizza hut.
och när jag promenerade hem från busstationen så gick jag förbi en trafikolycka. en tjej låg under en bil och man försökte få loss henne. hon grät och skrek och det var bara så otroligt hemskt att se.
17.9.10
and live by love though the stars walk backward. e.e. cummings.
"that brings me to the case of charlie st. cloud. like i said, it starts with a calamity on the drawbridge over the saugus river, but there's a lot more to it than that. it's about devotion and the unbreakable bond between brothers. it's about finding your soulmate where you least expect. it's about life cut short and love lost. some folks would call it a tragedy, and i see their point. but i've always tried to find the good in the most desperate situations, and that's why the story of these boys stays with me. you may think some of this seems far-fetched, even impossible. believe me, i know we all cling to life and its certainties. it's not easy in these cynical times to cast off the hardness and edge that get us through our days- but try just a little. open your eyes and you will see what i can see. and if you've ever wondered what happens when a person close to you is taken too soon - and it's always too soon - you may find other truths here, truths that may break the grip of sadness in your life, that may set you free from guilt, that may even bring you back to this world from wherever you are hiding. and then you will never feel alone."
p.4, the death and life of charlie st. cloud.
jag har inte läst ut boken än, men den är riktigt bra. så sker det ingen drastisk förändring nu så är det nog en av de bästa böckerna jag läst.
p.4, the death and life of charlie st. cloud.
jag har inte läst ut boken än, men den är riktigt bra. så sker det ingen drastisk förändring nu så är det nog en av de bästa böckerna jag läst.

idag är det fredag och på ungefär 40 minuter så kommer flickorna + 1 hem från skolan. en kompis följer nämligen med hem idag.
och till middag blir det kyckling, typ, och det ser jag inte fram emot. för hur mycket jag än älskar kyckling så avskyr jag att tillaga det. kyckling är bäst när någon annan fixar den helt enkelt.
och jag har inga planer för helgen så om ni har någon fin idee så får ni gärna dela med er.
och till middag blir det kyckling, typ, och det ser jag inte fram emot. för hur mycket jag än älskar kyckling så avskyr jag att tillaga det. kyckling är bäst när någon annan fixar den helt enkelt.
och jag har inga planer för helgen så om ni har någon fin idee så får ni gärna dela med er.
16.9.10
15.9.10
14.9.10
idag har jag namnsdag. det må vara en värdslig sak men det är ändå lite trist att det bara är två som kommit ihåg att gratulera mig. och jag vill passa på att be om ursäkt för ev. uteblivna svar på mail jag fått (typ ditt mamma). jag har inte orkat eller haft tid att svara, men jag ska ta tag i det imorgon.
ungefär 30 minuters "ledighet" kvar nu och sen måste jag iväg och hämta barnen. jag hoppas att dagen inte fortsätter lika hemskt och kaotiskt. och regnar/blåser gör det också.. så jag skulle absolut föredra att ligga kvar i sängen och se på film. men som ett litet plus så får jag ju i alla fall träffa min nya vän busschauffören igen när jag hämtar dem, ha ha.
bus driver: there's something i've been thinking about so i just have to ask you now. it's not your children is it?
ska det ens behöva funderas över.. inte en chans att jag ser ut att vara gammal nog att ha tvillingar som är snart 9 år?!
bus driver: there's something i've been thinking about so i just have to ask you now. it's not your children is it?
ska det ens behöva funderas över.. inte en chans att jag ser ut att vara gammal nog att ha tvillingar som är snart 9 år?!
HEMSK morgon
den här dagen kvalar (än så länge) in på listan över värsta dagar hittils. och det utan någon större konkurrens. jag behöver eller orkar inte säga så mycket mer än ett ord, KAOS.
också har jag ruskigt ont i magen. när jag promenerade hem från kidsens skola så var jag vid flera tillfällen osäker på om jag skulle överleva. jag ville bara lägga mig ner på asfalten och skrika, eller i alla fall gråta lite. ja ont gör det. så nu ska jag sova och helt enklet strunta i tvätten och alla kläder som behöver strykas.
också har jag ruskigt ont i magen. när jag promenerade hem från kidsens skola så var jag vid flera tillfällen osäker på om jag skulle överleva. jag ville bara lägga mig ner på asfalten och skrika, eller i alla fall gråta lite. ja ont gör det. så nu ska jag sova och helt enklet strunta i tvätten och alla kläder som behöver strykas.
13.9.10
efter att jag lämnat barnen på skolan så hann jag med lite ärenden och shopping. jag gick till posten och hämtade ut ett paket och sen blev det tesco för att handla lite lunch. efter det så gick jag till favoritaffären hmv för att köpa nya earphones eftersom att mina är trasiga. och visst hittade jag ett par, men jag hittade även 4 filmer för 200 kr, ett erbjudande som inte gick att tacka nej till. så 500 days of summer, the boat that rocked, i love you man och adventureland fick följa med mig hem. frikkin fabolous. sen ett snabbt besök på body shop också bussen hem.


12.9.10
wembley stadium


för er som inte vet hur wembley stadium ser ut så har ni här två bilder, väldigt stulna från google. det är i alla fall här som det engelska fotbollslandslaget spelar sina matcher (det är en av världens mest berömda fotbollsarenor) och det är också här som de riktigt stora konserterna äger rum. ex. live aid, muse, madonna, u2. här kommer även london olympic 2012's fotbollsfinalerna spelas.
london, 11 sep
igår hade jag en svensk dag i london.
det började med ett besök på ambassaden för att rösta vilket kändes väldigt bra. och så roligt att vara på ett ställe där det bara fanns svenskar! helt underbart att höra svenska i london. efter det så promenerade vi runt lite (vi = jag och en erica) i marylebone. vi storhandlade på totally swedish, såg en hästens affär och övervägde att äta på en svensk pub/restaurang. ja, det är inte utan orsak som området kallas för little sweden.
efter det (väldigt långt efter. jag skulle kunna berätta hemska mardrömshistorier om hur vi åkte runt med buss och tåg. men det är jag för trött för att ta nu - men jag kan sammanfatta det med: buss i timmar, fel station eller så ingen station alls, vilse, buss och tåg i fel direction och böter. vill ni höra den långa varianten så får ni helt enkelt fråga) så besökte vi ikea! just det ikea är i wembley så jag såg även wembley stadium (otroligt magnifikt), men det gick inte att få någon bra bild så det får helt enkelt vara. på ikea åt jag potatis, köttbullar, brunsås och lingonsylt. också äppelkaka med vaniljvisp såklart. behöver jag ens säga att det var det godaste jag ätit sen jag kom hit?

det började med ett besök på ambassaden för att rösta vilket kändes väldigt bra. och så roligt att vara på ett ställe där det bara fanns svenskar! helt underbart att höra svenska i london. efter det så promenerade vi runt lite (vi = jag och en erica) i marylebone. vi storhandlade på totally swedish, såg en hästens affär och övervägde att äta på en svensk pub/restaurang. ja, det är inte utan orsak som området kallas för little sweden.
efter det (väldigt långt efter. jag skulle kunna berätta hemska mardrömshistorier om hur vi åkte runt med buss och tåg. men det är jag för trött för att ta nu - men jag kan sammanfatta det med: buss i timmar, fel station eller så ingen station alls, vilse, buss och tåg i fel direction och böter. vill ni höra den långa varianten så får ni helt enkelt fråga) så besökte vi ikea! just det ikea är i wembley så jag såg även wembley stadium (otroligt magnifikt), men det gick inte att få någon bra bild så det får helt enkelt vara. på ikea åt jag potatis, köttbullar, brunsås och lingonsylt. också äppelkaka med vaniljvisp såklart. behöver jag ens säga att det var det godaste jag ätit sen jag kom hit?

Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
































