25.12.10


blogg nr.2 ar aven den uppdaterad.

24.12.10


jag vill inte aka tillbaks till england om ungefar en vecka. likval vet jag att jag kommer satta mig pa det dar planet mot london. men jag vill inte.
det har blivit valdigt daligt med uppdateringar sen den dar kvallen innan jag skulle aka mot heathrow. efter det foljde namligen tva tuffa dygn, en hel massa resande, fem besok pa olika flygplatser och ingen somn. heathrow-manchester-kopenhamn-arlanda-lulea. men nu ar jag i alla fall hemma och har varit det i nagra dagar. idag ar det julafton, god jul.

18.12.10

CHAOS

nu ska jag se pa nagot avsnitt av old christine och forbereda mig mentalt infor morgondagen. dagen som jag langtat till sa lange men som nu blev.. ja, kaotisk. klockan kvart i sju kommer i alla fall taxin och hamtar upp mig, men det ar ocksa ungefar allt jag vet om morgondagen.

alternativ 1. allt gar felfritt och jag landar i lulea innan midnatt (vi haller tummarna for denna va).
alt 2. planet blir forsenat men jag kommer mig ivag fran london imorgon. dock missar jag flyget till kallax och far overnatta pa arlanda till mandag morgon (detta alternativ kan jag anda acceptera).
alt 3. planet blir installt och jag far bosatta mig pa heathrow tillsvidare.
jag far kanske lamna london pa mandag.
alt 4. planet blir installt och det enda jag kan gora ar att aka tillbaks till chelmsford (och detta ar som ni nog forstar helt oacceptabelt. jag simmar hem da).

sen sa finns ju saklar aven alternativet att det snoar mer inatt och att jag inte ens tar mig harifran till att borja med. tagen ar namligen pa gransen till att sluta ga. men sa negativa ska vi inte vara..

sa, vi hors nar vi hors. hall tummar och tar nu!
england ar stangt och det verkar vara ungefar 1% chans att jag tar mig till sverige imorgon. jag haller anda pa att packa just nu for forsoka tanker jag da allt (aven om det innebar nagra natter pa flygplatser). och pa tal om packning.. hur ar det tankt att jag ska fa hem mina saker i sommar nar jag nu ar uppe i 20kg och jag ska vara hemma i 2 veckor. och nu har jag verkligen packat sa latt som jag bara kan. endast julklapparna vager dock 10kg.

17.12.10

huset ar fullt av virus (t har ear infection och chest infection) och hm har halsfluss. sen sa har det borjat snoa har igen och det pratas for fullt om flygforseningar och installda avgangar, bada har och i sverige. summa summaum, vi far se om jag tar mig hem - och i vilket skick.
tva barn ar pa skolan och det tredje pa sjukhuset vilket innebar dubbel-arbete aven idag. men det ar ju fredag sa det ska nog ga.

16.12.10

2 dagar

det har au pair livet ar verkligen en berg- och dalbana. ena dagen sa mar man sa fruktansvart daligt och nasta dag sa vander det till det motsatta. i det stora hela sa har den har veckan varit extremt jobbig pa sa manga olika satt.. och det har blivit mycket jobb och aldeles for lite somn. men idag vande det och det visade sig faktiskt bli en riktigt bra dag. idag ar jag ocksa valdigt glad att min vardfamilj ar just min vardfamilj.. for jag gillar ju att sitta och skratta tillsammans med tara, vara filmkvallar pa torsdagar (trots att kvaliten pa filmerna ofta ar valdigt diskutabel), kimis underbara personlighet och hur man alltid kan skamta med henne (och att hon alltid skvallrar at mig om systrarna gjort nagot dumt), ocksa bella. bella som kan stampa pa varenda nerv och verkligen ta fram de samsta sidorna hos mig, men ocksa bella som egentligen ar varldens sotaste sjuaring. ocksa min hm da som faktiskt ar riktigt bra, trots att vi ar sa valdigt olika. ja, allt kanns faktiskt bra just nu. och kanske ar det vetskapen att jag ar i sverige om 2 dagar som gor det, men kanske ar det nagot annat. kanske har jag helt enkelt borjat trivas har, eller i alla fall accepterat tillvaron.

dustbin beaver!

jag ar medlem pa en web community som heter moshimonsters (ja, det ar inte helt frivilligt) dar man skapar sitt eget monster som man da ska ta hand om, etc. i alla fall sa kan man kopa varldens grymaste poster att dekorera sitt moshihus med!

justin bieber, aka. dustbin beaver.
6 plusgrader och osregn. inte kanns det ju som att det ar veckan innan jul.
aldeles for fa timmar somn och idag ar det vard av sjukt barn. men imorgon ar det fredag.. och sen ar det ju helg.

15.12.10

annu en sak kan nu laggas till pa listan over saker jag numera ater. philadelphia, och speciellt onion och black pepper smaksatt sadan. gott!

14.12.10

vaggvisa för flyktbenägna

(hanvisar till den andra bloggen)

nu ska jag duscha i en timme, minst, och sen sova. och med sova menar jag ligga i sangen och se pa for manga avsnitt av the new adventures of old christine.

imorgon ar det onsdag.

4 dagar (+ en kvall om man ska vara petig)

bella ar hos en kompis.
tara och kimi springer runt i huset tilsammans med virginia som ar ha pa besok idag.
sa da blir det alltsa bloggen och facebook for min del. jag klagar inte.
note to myself: lar aldrig barn att spela blinka lilla stjarna pa en keyboard med enbart ostamda tangenter.

13.12.10

5 dagar kvar


idag har vi slagit in julklappar, tillverkat de julklapparna som vi slagit in och spelat piano. eller, piano och piano.. en mini-leksakskeyboard. pa det stora hela en helt ok dag alltsa (bortsett fran min vanliga mandagsfrustration over vissa saker ocksa en annan grej som hande. ingen big deal alls men jag kunde inte undvika att bli irriterad. irritationen kommer namligen valdigt latt just nu. jag behover den dar semestern).

ikvall fick vi ocksa manadens leverans fran tesco, fab! den enda gangen da jag nastan tycker om att laga mat ar namligen dagarna efter hm har storhandlat. alla skap ar fulla och det ar helt fantastiskt.

annars sa vet jag inte vad mer det finns att saga.. det ar i alla fall inte lange kvar nu. bara 5 dagar av att forsoka halla huvudet hogt och vara positiv (trots att jag mest bara ar less). 5 dagar.

12.12.10

Du är snart där.

"Fortsätt, när mörkret kommer och allt gör ont
Fortsätt, som ett höstlöv i vårens första flod
Som ett hjärta som vägrar sluta slå
När varje bön gått åt, fortsätt
När jag fallit tungt
På ditt minnes skrothög
Hitta mig när som helst
På samma gator som Cederhök."




idag har jag monterat ihop min sang, och jag gjorde det nastan helt sjalv! bara med lite hjalp av simon - mest for att den engelska bruksanvisningen och jag inte kom alltfor bra overens. och kul var det ocksa, mantro om jag skulle ha satsat pa en karriar som snickare.. (pappa och daniel, jag ar helt serios). sa nu har jag antligen en riktig sang, och bekvam ar den ocksa.

11.12.10

overvager att borja sla in julklappar.. men jag vet inte. har inte lyckats bli fardig med inkopen an och da kanns det lite onodigt att borja sla in de andra. jag ar namligen en san som inte garna delar upp saker. jag gillar att gora allt pa en gang for annars blir det aldrig gjort.
sa istallet tanker jag nog ladda upp lite bilder pa facebook, och kanske att det kommer nagra har ocksa. i loungen ar jag anda inte valkommen just nu. de slar namligen in fodelsedagspresenter at mig.

10.12.10


idag ar det den 10 december och jag borjar kanna att det ar dags att uppdatera har. jag har fortfarande ingen motivation, ork eller det minsta intresse av att gora det (jo, det ar en san period nu) men eftersom mamma misstanker att jag gatt under jorden sa antar jag att jag far tvinga fram nagot. problemet ar bara att det inte finns sa mycket att saga. egentligen. visst, kanske att ni skulle finna det intressant men for mig ar ju allt vardag och det ar svart att skilja pa intressant vardag och ja.. mindre intressant sadan. en hel del bilder har jag dock att dela med mig av fran veckan som har gatt (sa de kommer nar jag antligen tar tag i att fora over dem).

anyways.


mandag: kan inte komma ihag nagot som hande pa mandagen..
tisdag:
*(forsokte) laga en riktig roast dinner med kalkon, potatis, etc. godkant resultat.
*vi pytande fardigt julgranen.
*jag upptackte en vidrig spindel nar jag duschade. dog lite.
ondag:
*fick ett samtal fran barnen skola om att kimi ramlat och skadat handleden. fick skynda ivag och hamta hem henne (+ovriga barn eftersom att det var enda losningen) och sedan fa henne till ett sjukhus. tack till deras morfar som fixade det sa att inte hela dagen korde ihop sig. inget var dock brutet utan mer stukat/omt.
torsdag: jobbade typ i 24 timmar. det kandes i alla fall som det.
fredag (idag):
*har umgatts med strykjarnet i nastan 3 timmar.
*efter det har det varit andra roliga saker i form av matlagning, lite barnvaktning, mer tvatt ocksa poppade jag nyss popcorn.
*sen sa fick jag ju tva fina brev idag! tack annie och jennica.
*..och juste. t har aven hunnit med att spy nagra ganger idag. alltid lika roligt.

ja det var en liten vecko uppdatering. imorgon blir det london och winter wonderland med elin.

5.12.10


idag har jag haft en valbehovlig sondag efter en tuff vecka. jag har sovit oforskamt lange, lyssnat pa musik, duschat i en halv evighet (i mycket varmt vatten), sett pa film (easy a. riktigt bra), etc. ja, ni vet. en sandar dag da man egentligen inte gor nagonting, men det ar precis sa mycket som man orkar med. speciellt da det ar mandag imorgon och det ar dags for en ny vecka. snalla snalla, ingen mer sno nu.

ikvall har vi atit en riktig engelsk sondagsmiddag med roast chicken, potatis, gravy, och rotfrukter. ocksa till efteratt blev det apple pie med vaniljglass. makalost gott var det.

foressten sa gick barnvaktandet bra. barnen var sa sota sa och kvallen flot pa. min hm hade fatt sms fran familjen idag och de hade verkligen tyckt om mig och sant ar ju alltid kul.

Grattis pa fodelsedagen basta syster!

4.12.10


- tagen fungerade helt ok och jag tog mig bade in till london och hem. trots att stratford var en aning forvirrande..
- london var insane, men man far ju faktiskt skylla sig sjalv om man aker dit tre veckor innan jul. och det ar ju knappast battre nasta lordag...
- jag hittade varken det jag akte in till london for att kopa eller sarskilt manga julklappar (bara tva st). dock kopte jag en mycket mysig stickad troja, bara for att dagen inte skulle vara helt bortkastad.
- idag slog vadret om helt och nu ar det +4 och nederbord i form av regn.
- det ar 40 minuter till jag ska ivag och barnvakta. nervos.
- idag julpyntar vi har i huset och imorgon ska vi ta fram julgranen!

trott.
snart beger jag mig in till london for shopping. forutsatt att jag kommer dit da alltsa, och inte fastnar nagonstans halvvags. man vet ju aldrig med den har snokaosen det ar just nu. ikvall ska jag barnvakta at en familj langre ner pa gatan. fyra barn som jag aldrig traffatg forut. och en hund. jag kan inte lata bli att fundera over vad jag egentligen har gett mig in pa.

2.12.10


jag kanner mig som en trebarnsmamma. och det ar inte skamtsamt sagt utan det ar pa storsta allvar. det kanns som att jag ar narmare en medelalderskris an tonarsangest och som att de har barnen lika garna skulle kunna vara mina.
jag behover komma harifran ett tag och bara fa vara 18 igen.
disney channel, bråk, snobollskrig, gråt, modevisning.. ja, det har varit en lång dag. och än är klockan inte ens tre.
och jag tänkte att tar man hand om tre barn så klarar man nog också fyra (for det är ju ingen storre skillnad.. egentligen), så jag bjod in jack. det brukar dock inte sluta så bra när han har varit har, sist så fick de tex for sig att ha vattenkrig. inomhus. och nu låter det ungefär som att de håller på att forstora huset, så jag borde nog gå och se vad de egentligen gor..

orkar.. inte..

england ar (idag) ett idiotiskt land och har stangt skolan. det ar sa mycket sno och det ar val typ radda att barnen ska drunkna om det maste ta sig dit. det innebar alltsa att jag idag jobbar 7-23 med bade hushallssysslor och tre jobbiga barn som ska underhallas varenda minut. ja, just nu tycker jag extremt synd om mig sjalv (och saklart alla andra au pairer som rakat ut for det) och det har jag all ratt att gora. for hade ni varit har en enda dag sa skulle ni forsta hur hemsk den har dagen kommer att bli. och lang.. sa valdigt lang.

1.12.10


om jag hade en chokladkalender sa skulle jag nu fatt oppna den forsta luckan. tank att det faktiskt ar 1 december idag! men nu ar det sa att jag inte har nagon kalender alls, sa istallet tanker jag ga in pa svtplay och undersoka exakt hur dalig arets julkalender ar (standarden de senaste aren har ju inte varit alltfor hog). det har ocksa hunnit bli vinter pa riktigt har, vilket ar bade positivt och negativt. det positiva ar att jag idag inte behovde ta barnen till skolan utan claudia gav dem skjuts dit.. men det negativa ar att det verkligen ar som en balansgang det har. en snoflinga till och skolorna stanger, vilket vore det varsta som kan handa. sa just nu ar det precis lagomt.

p.s. jag hittade skorpor idag! riktiga skorpor!